Ucapan Terima Kasih

Pertama saya ingin mengucapkan terima kasih dan syukur atas kesedian Galeri Tapak untuk memamerkan koleksi karya saya dengan tajuk di atas. Kesempatan ini terkait dengan suatu peristiwa seni yang dikemas dalam tajuk besar Barehands: Asian Artist Residency Program 2017 Volume I. Program ini sudah bermula sejak aktivitas di Malaysia (Kuala Lumpur), Jordan (Amman), Indonesia (Bandung, 2015), dan Jepang (Fukuoka, 2016), dan kembali ke Malaysia (Kuala Lumpur, 2017). Terima kasih dan salut atas kerja keras rekan-rekan panitia Barhands KL 2017.

Tajuk pameran PAPERIUM: Tapak Rupa Jejak Usia adalah tajuk yang terkait dengan eksplorasi lanjut medium dan tema kertas. Renungan bagaimana perjalanan kesenian saya, yang menggeluti medium kertas, sejak menekuni seni grafis (art on paper), hingga medium kertas sebagai medium seni yang mandiri (independent paper art). Pada saat yang sama melalui eksplorasi rupa saya bertemu dengan renungan perjalanan hidup dan kehidupan pribadi (personal/subjektif) yang saya sebut sebagai tapak-tapak hidup sejak dahulu hingga saat ini, ketika usia menginjak 66 tahun pada 10 Mei 2017.  Alhamdulillah ke hadirat Allah SWT.

Tampa terasa pengalaman hidup dengan kisah-kisahnya sudah berjalan panjang penuh suka dan dukanya. Suka dan duka yang saya maknai sebagai persistiwa hidup yang penuh nikmat dan hikmah. Kesempatan berulang tahun selalu saya jadikan momentum untuk merenungkan dan memaknai capaian perjalanan hidup, agar nilai-nilainya merasuk dalam jiwa yang selalu ingin mendekatkan diri pada Sang Pencipta.

Getaran itu kian menguat dan berdaya dalam kehidupan saya hari ini. Tiada lain semoga perjalanan ke depan kian bermakna dan barokah. Aamiin YRA.

Bandung April 2017

Setiawan Sabana